تأملات یک انسان

وَ عَسی ان تکرَهوا شَیءً و هوَ خَیرُ لَّکم، و عَسی اَن تُحِبّوا شیءً و هُوَ شرُّ لَّکُم والله یعلمُ و انتم لا تَعلَمون

بایگانی
آخرین مطالب

قبر

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۸ ق.ظ

با هم که حرف میزدیم رسیدیم به در گذشتگان و آداب و رسوم قدیم برای دفن میت. برایم جالب بود و فکر میکردم چه زیبا بود برخی رسوم ، اما متأسفانه اینک همه به فکر مراسم و آبروی نمیدانم از کجا آمده و به کجا رفته هستند.

برایم گفت هنگامی که بالای قبر فلانی بودم شخصی بدو بدو آمد و قبر را شست و مرتب کرد. پولی به او دادم و گفتم این هم کار اینان است و از صبح تا شب در قبرستان میگردند. 

با خود فکر میکردم خوشبحال کسی که قبر میشوید. هر روز هنگامی که قبر میشوید خود را در قبر میبیند و به یاد می آورد و کیست و به کجا میخواهد رود. 

قَالَ النَّبِیُّ ص النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا؛ 

پیامبر خدا(ص) فرمودند: مردم در خوابند هنگامی که مردند بیدار می شوند.

کاش کسی بود قبر مرا میشست. این روزها بیشتر میفهمم که میتی بیش نیستم . 

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: 

همانا قبر هر روز صاحبش را با پنج چیز میزند. 
۱)من خانه فقر و بد بختی هستم، با خودتان یک گنجی بیاورید.
۲)من خانه وحشت و تنهایی هستم ، با خودتان یک رفیقی را بیاورید.
۳)من خانه ظلمت و تاریکی هستم، با خودتان یک چراغی بیاورید.
۴)من خانه سنگ ریگ هستم ، با خودتان یک فرشی بیاورید.
۵)من خانه مارها و عقرب ها هستم، با خودتان یک پادزهری بیاورید.

کسی گفت: اینها چه هستند؟
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

واما گنج، کلمه شهادت یعنی اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان علیا ولی الله،
واما رفیق و انیس ،تلاوت قرآن مجید است.
و اما چراغ و روشنایی، نماز شب است.
و اما فرش ما ، عمل صالح است.
و اما پادزهر،صدقه است.

  • ۹۲/۰۷/۰۷
  • 5 3 1

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.