تأملات یک انسان

وَ عَسی ان تکرَهوا شَیءً و هوَ خَیرُ لَّکم، و عَسی اَن تُحِبّوا شیءً و هُوَ شرُّ لَّکُم والله یعلمُ و انتم لا تَعلَمون

بایگانی
آخرین مطالب

توفیق

سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۱۸ ب.ظ

دیشب با کسی صحبت میکردم. از غم هایش برایم میگفت و از درد جسمی که امانش را بریده بود. نگرانش شده بودم، به یک بار یادم به سخن بزرگی افتاد که چند روز گذشته شنیده بودم . برایش گفتم ذکر یونسیه را بگو و تکرار کن. آرام و سبک میشوی. گفت پس میروم در مفاتیح پیدایش میکنم . تا برود پیدا کند برایش ذکر را همراه ترجمه فرستادم. به یک باره حالش دگرگون شد. فقط برایم پیام داد که مادرم از تو تشکر میکند که فرزندش را شاد کردی. خنده ام گرفته بود. خدا را شکر کردم. بعد از این ماجرا با خود فکر میکردم که چه خوب است خدا باز هم از این توفیقات نصیبم کند. توفیق شاد کردن بنده ای... .

در روایتی امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرماید:

«إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»؛

به درستی که محبوب‌ترین اعمال نزد خدای متعال "ادخال سرور" در قلب مومن است و در روایتی دیگر فرمودند:

«مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»؛

خداوند به چیزی محبوب‌تر از ادخال سرور در قلب مومن عبادت نشده است.

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ارزش این کار را برابر با مسرور کردن خدا و رسولش دانسته و می فرماید:

مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ.

امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: خداوند به حضرت داود علیه‌‌السلام وحی کرد همانا اگر بنده ای از بندگان من حسنه ای را به درگاه من بیاورد من بهشتم را بر او مباح می کنم. حضرت داود علیه السلام پرسید: پروردگارا! آن چه کار خیری است؟ [که چنین پاداشی دارد؟] خداوند متعال فرمود شاد کردن دل بنده ای از بندگان مؤمن من ولو با دادن یک دانه خرما به او.   

آیا باز این توفیق نصیبم میشود؟

  • ۹۲/۰۶/۲۶
  • 5 3 1

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.